2024/01/31

Zizaranのpodcast

 

zizaranが行ったGGGへのインタビューについて
僕の英語力では何言ってるか分かんないのでChatGPTを使って要約する拡張でテキストにしました。pastebin
あくまでAIの要約で正確な文字起こしと引用がなされたものではないんですがまあ一番マシそうな方法かなあって
英語をちゃんと聞き取れる人とのコネもないしこの内容もどうせ決定稿でもないしまあ...
項目に分けて要約されているので気になった部分について言及したいと思います
絵文字付きの英語が要約されたテキストでその下の日本語は僕の感想です

🎯 - Divination cards in Path of Exile (PoE) allow targeted farming of specific items, but their future in PoE2 is uncertain.
🌍 - Div cards typically drop in specific zones, contrasting with items that have a global drop rate but are more likely to drop in certain areas.
🔍 - The idea of div cards for boss-specific loot is debated, with concerns about them devaluing boss drops.
14:00くらい
divカードはPoE2では今とは違う形かもしれないみたい。ボスドロップユニークのカードとかは無くなるかも

🤔 Policy on One-Shot Mechanics: The speaker believes that completely eliminating one-shot mechanics in games is not ideal, as they add variety and challenge. However, fairness is crucial, and players should have warnings or indications of potential high damage.
23:00くらい
zizは敵が使う死体爆破系のスキルがライフを参照する必要ある?と聞いてて
GGGは敵がこの手のスキルを使う場合の一番の問題は伝達とか通知の部分だと答えています
このときのzizのは?wみたいな反応が面白いのでぜひどうぞ
実際mavenスラムみたいなエフェクト出てれば避けれるので一理ある感じがしなくもない
mawを擦っといてあれだけどcorpse lifeを見るスキルを全部一回世界から消さないか?とは思う

⚔️ Combat Strategy and Monster Mods: The focus is on designing new monster mods to enhance gameplay difficulty. The speaker prefers mechanics that require players to adapt their combat strategies.
💥 On-Death Effects and Combat Dynamics: The speaker discusses the role of on-death effects in games, emphasizing their purpose to make combat more strategic rather than just adding difficulty.
26:00くらい
戦闘とかゲームバランスについては他にも言及されてる項目があるんですが、総じてこちらにアクションを要求してきてます
PoE2ではpassive treeを2通り用意できるのでそれを活用させるようなシステムになっている
複数属性を使い分けたり同じ属性でもスキルを変えたりという行動にメリットがあるみたい
切り替えられて面白い!となるか強制されてる!!!となるかのバランス難しそ~
🔄 Respecing and Game Accessibility: The speaker is against making respecing completely free, especially for new players, as it diminishes the impact of their choices. However, there's an acknowledgment of the need for a better system to help players understand their choices without harsh penalties.
🌟 Game Design Philosophy: Throughout the discussion, there's an emphasis on balancing difficulty, player choice, and the impact of those choices in the game. The speaker advocates for mechanics that challenge players and encourage strategic thinking, while also considering player experience and accessibility.
30:50くらい
僕はレベル70くらいまでリスペック無料でもいいんじゃないのと思ってますがGGGはそうではないようです
プレイヤーが考えて選択することとその結果を重視しているみたい

📉 Reducing Bad Item Outcomes: Discussion about decreasing the percentage of bad items among drops, emphasizing quality over quantity.
🔄 Balancing Item Drops and Crafting: Aiming to make both dropped items and crafted items equally exciting and valuable.
🚫 Limiting Certain Mods: Considering blocking lower-tier mods on higher-level items to improve item quality.
🧰 Diverse Drop-Only Mods: Discussing the potential for niche, drop-only mods that cater to specific builds without dominating all gear choices.
💠 Value of White Items: Acknowledging the unique value of white items as they offer a 'start from scratch' option in crafting.
💥 Item Sinks and Game Mechanics: Discussing the inclusion of mechanics like Valorbs and potentially recombinators to keep the item economy dynamic.
1:15:00前後
ドロップ品の質を良くしつつもクラフト品にも同じくらいの価値を持たせたいらしい
PoE2ではaltとscouringが消えてchaosがremove addになるので白アイテムにも1からクラフトできるという価値が出る
バランスがすごく難しそうだけどpoeらしさが出るところだと思うのでうまいこと頑張って欲しい

🏆 Unique Item Philosophy: Unique items are designed as puzzle pieces that may not be universally useful but can become valuable in specific builds or situations.
📈 Unique Item Design Evolution: The approach to unique items evolves, focusing on ensuring they offer significant benefits or unique properties to justify their use, especially those without inherent life bonuses.
🚫 Set Items: Set items are unlikely due to gameplay constraints and preference for player-created synergy.
🏅 Chase Items: Chase items in Path of Exile 2 (PoE2) will be rare and powerful, balanced by rarity.
1:31:10くらい
ユニークはパズルのピース
よりユニークな効果を得られるようにしてPoE2でもレアで強いものが用意されてるみたい
要約の中にはなかったけどレベリングユニークもたくさん調整してるみたい

🗝️ Magic Find Mechanics: Adjustments to magic find mechanics, such as removing player quantity and revising rarity as a mod on items, are made to balance the game's item finding aspects.
1:35:00くらい
playerのIIQは基本的に無くなる。playerとbasicallyを繰り返して発言してたけど強調したいのか噛んだだけなのかは微妙
IIRもmod poolが変化してhelmとjewelryにはpreにもsufにも付くけど他の部位はsufだけみたいな変更が入るみたい

🧛 Leech Mechanics: Leech is simplified - damage done leeches life over one second without complex stacking rules.
🛡️ Leech Resistance: Monsters have leech resistance that increases with level, reducing leech effectiveness.
1:38:50くらい
今の与えたダメージのn%がhitごとに上限のあるinstanceをつくってサァ!!みたいなleechの仕様が変わる
敵のレベルが高いとleechできる量が減るけど与えたダメージのn%が1秒で回復しますってシンプルなものになる

🔄 Itemization of Services: Efforts to itemize services (like Ashling slam) to avoid non-itemized trade scenarios.
📈 Shift in Trade Perspective: The speaker acknowledges the need to change the current trading system, inspired by the success of other games like Last Epoch.
🛒 Instant Buyouts Necessity: Recognizes that players now expect and demand instant buyouts in the trading system.
🔍 Search Function Importance: Accepts the need for an effective search function for trading, alongside instant buyouts.
🏦 Gold as a Trade Regulator: Proposes using gold, a non-tradable resource earned through gameplay, as a means to regulate trading.
🚫 Botting and Security Concerns: Addresses the issue of botting and ensuring fair play within the new trading system.
1:48:30くらい
今までの話は基本的にPoE2の話をしてたけどaislingのようなサービスのアイテム化は3.24でくるみたい
incursionみたいにkatarinaごと売るって感じになるのかな。aislingを貯めておけるのは良さそう
zizがボスキルサービス用のバウンティボードのようなシステムについて喋ってるけどそれには難しそうだねって反応をしてる
かつてtradeについて喋った時にはそれでOKだと思ってたけど今のユーザーの好みを考えると即時取引が必要になってる
トレードシステムと同時に検索システムの更新も必要になる
即時取引があると値段や難易度が直線ではなく指数関数的になっていくのでなんか制限が必要でPoE2では例えばgoldがある
未確定だけど即時取引と検索機能がないものをユーザーが受け入れないのは認識してて、変わる必要があると言ってる
PoE1に即時取引を導入するつもりは今のところなくて、あるとしてもPoE2でテストしてからと言う感じみたい
現代templeみたいに既にアイテム化したものもあるけどトレードに関しては優先度高くないんだろうなと思ってたから驚き

🍍 Fun Debate: A light-hearted disagreement over the preference for pineapple on pizza.
最後にネタ質問としてピザにパイナップルは有りか無しかを聞いたらデベロッパーの方が有りと答えてました
終わりだよこのゲーム


4 件のコメント:

  1. 匿名1/31/2024

    ピザにパイナップル乗っけるようなやつが開発してんだからpoe2はクソゲー確定だな

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    1. poe2にあるクソ要素はパイナップルと呼んでいきたいと思います

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  2. 匿名1/31/2024

    最後で世界一信頼できるデベロッパーだと確信した

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