2021/10/08

3.16 Balance

気になった部分だけ。だけと言っても多いんだけど
part 1,2,3で書かれてたものの位置を入れ替えたりしてまとめようとはした

感想
やってくうちに投資の効率の問題とかで優劣が出てくるけど、防御の選択肢が増えてて面白い
前より楽に防御を稼げてその分攻撃にリソース回せてダメージも出せそう
atlasとかの改修も含めると結構大きなパッチになりそうで興奮してきたな


Pantheon
Soul of Shakari
now grants 50% less Duration of Poisons on You, and “You cannot be Poisoned while there are at least 3 Poisons on You” 
奥の効果が強くなって手前に来た。poisonが5もスタックしてたら死んじゃいます~って感じだったので良いと思う

Soul of Yugul:
now grants 50% chance to Reflect Hexes, and “You and your Minions take 50% reduced Reflected Damage” (previously 25%). 
Upgraded Soul of Yugul now grants 30% reduced Effect of Curses on You (previously 20%).
ringにつく似たようなmodと合わせると反射と呪いを無効にしやすくなった

Soul of Tukohama
Now grants “While stationary, gain 3% additional Physical Damage Reduction every second, up to a maximum of 9%” (previously 2%, up to a maximum of 8%). Upgraded now grants “Regenerate 2% of Life per second while stationary”.
得られる能力が上昇して上限値までの到達時間が短縮
前は4秒とか立っていられるかよって使ってなかったけど採用しやすくなったかもしれん


mod
Avoid Elemental:
The chance to Avoid all Elemental Status Ailments modifier on Shaper Boots now scales up to 35% chance (previously 25%), and lower tier modifiers have been removed. 
The Elegant Form Cluster Jewel Notable Passive Skill now grants 20% chance to Avoid Elemental Ailments (previously 15%).
3.15のmanifestoではavoidが簡単に得られてたからもっと投資させたいと弱くなったところが前の値に戻るらしい
選択肢が増える分100% avoidが簡単になるからエンドゲームはそれが前提になってるのかもしれん

Abyss Jewels:
Suffix modifiers that grant a chance to Avoid Ignite/Chill/Freeze/Shock/Poison/Bleed/Stun now scale up to 30% chance.
Darkness Enthronedに30% avoidを付けたjewelを入れるとここで100% avoidにできる
beltのmodが強くなることを考えるとuniqueは使いたくないけどこのbeltならありかもしれん

Jewel Corruptions:
Adding an Implicit modifier with 20-25% chance to Avoid ailment/Stun is now a possible outcome when Corrupting all Jewels.
Harvest Implicits:
Modifiers that granted a chance to Avoid Ailments or reduced Ailment Effect now have values of 15%.
jewelのcorruptとかenchant枠でさらにavoidや軽減を稼げるようになる

Curse:
Rings - 20/25% reduced Effect of Curses on you
The reduced Curse Effect modifier on Crusader and Shaper Rings now scales up to 40% reduced.
The Kikazaru Ring now grants 60% reduced Effect of Curses on You.
Consecrated Ground now grants 50% reduced Effect of Curses on You while standing on it.
Regular Jewels:
10% reduced Effect of Curses on You
curseに関してもcraft modが追加されたり前からあるやつが強くなる
Inqならcatalyst入れたring一個持てば98%軽減できるし他の職でもそれなりに軽減しやすくなった
curseもたくさん軽減するのが当たり前になりそう



Flask
Quicksilver, Diamond, Granite, Jade, Quartz and Silver Flasks now last 6 seconds .
Ruby, Sapphire, Topaz, Aquamarine, Sulphur, Basalt, Stibnite and Corundum Flasks now last 8 seconds.
Bismuth Flask now lasts 8.5 seconds.
Amethyst Flask now lasts 6.5 seconds.
効果時間がやたら伸びる、amethystなんかは3.14からだと3秒伸びることになる

Flask mod:
60-65% Reduced Effect of Chill on you during Flask effect
Immunity to Freeze and Chill during Flask Effect | 35% less Duration
51-55% chance to Avoid being Chilled during Flask Effect 
Grants Immunity to Chill for +15-17 seconds if used while Chilled
26-28% reduced Charges used
Gain 7 Charges when you are Hit by an Enemy
31-35% chance to gain a Flask Charge when you deal a Critical Strike
ailmentに対してはreduce effectか短いimmuneかavoidか後から飲んで長時間の免疫を得るかという4パターンを選べる
既存のmodもchargeを得る手段を含め強くなってて、hitを受けてられるビルドなら7charge得られるmodはとても強い
flaskのsuffを好きにしたいからここでailment解除はあんまりやりたくない

Belt:
40% increased Flask Mana Recovery rate
33% increased Flask Effect Duration
Flasks applied to you have 12% increased Effect
これまた強いmodが追加される。pathfinderとか半分pathfinderの金髪から熱い視線を送られてそう
ここらのmodが強いのでbeltはレアにしたい

Keep the total Life Recovery from all Life Flasks the same, but halve the amount of time for this to occur, which doubles their healing per second.
life flaskの回復量は同じで回復速度は倍になる
beltとかpassiveでflaskを強化した場合1.95秒で12485の回復を得られる
新規のmodがどういう挙動なのかよくわからないけど
12485の40%分の回復を10秒かけて得るって感じなら追加で毎秒500くらいのregenを得られることになる
lifeが回復しきったあともregenのように残ってくれるならパスファ限定でだいぶ強いmodだと思う



Character Defences,Recovery
Armour:
Previously, if you had 10,000 Armour and you took a hit that dealt 2,000 physical damage, you'd reduce that hit by 33%. Now you'll reduce that hit by 50%.
Determination has been buffed to provide both a flat bonus to Armour, as well as its existing “more” multiplier to Armour.
前は50%の軽減を得たいならhitの10倍のarmourが必要だったけど5倍でよくなった
大きなhitに対して軽減率が下がるという計算式に変化はないから効果が倍になったってわけではない
physicalを別の属性で受けるという行為が更に強くなるからarmourを積むビルドでもその仕組をできるだけ入れたい


More access to maximum Elemental Resistances has been provided to Armour areas of the Passive Skill Tree in order to shore up the weaknesses of Armour-focused characters.
molten shellがあるしarmour積むビルドがエレに弱いという印象は特になかったけどarmourのpassiveにmax resistがつく

Transcendence:
now grants a larger penalty to all maximum Elemental Resistances.
Transcendenceはペナルティがきつくなる。更に-5%されて-10%とかになるのかな
よほどキツくなるならloreweaveを着ればいいしそんなに問題にはならなさそう
armourの効率が良くなるからペナルティ込みでも前より強くなると思う


Evasion:
Improve the Evasion formula to grant more chance to evade for all values of Evasion Rating.
The Grace Skill Gem now has “You and nearby Allies gain 20% more Evasion Rating” at gem level 1, up to 29% at gem level 20”, as well as its existing flat bonus to Evasion Rating. 
dodgeが消える分evasionの効率が良くなってgraceもmoreの効果が追加されたりで稼ぎやすくなる
dodgeするビルドはやったこと無いからわからないけどevもちゃんと稼がないと前より被弾が増えそう

Wind Dancer:
It now gives less Attack Damage taken if you haven't been Hit by an Attack recently, and more Evasion Rating and Attack Damage taken if you have been Hit.
今までは出会い頭の被ダメを減らすためにevに投資してないビルドでもピン挿しできてた
けど次からはattackにしか効かないしevが無いとその後が痛いので使いにくくなる

Blind:
now causes targets to have 20% less Accuracy Rating and Evasion Rating.
Blind Effect is now available on the Passive Skill Tree if you want to invest in this further.
The Saboteur Ascendancy Notable Passive Skill that is tied to Blind is being reviewed.
chance to hitを半分にするお手軽つよつよデバフがナーフ、やっぱりOPだったかもわからんね
wind dancerと同じくevが無いキャラだとこっちの攻撃が当たりやすくなる部分も含めて体感しにくそう


Spell Suppression:
which gives a chance to halve spell damage taken. The chance can be stacked up to 100%. Convert existing sources of Dodge and Spell Dodge to Spell Suppression or replace them with other bonuses.
被spell damageを50%減するchanceが100%まで積める新要素
これだけだとhit自体は頻繁に受けることになるから"haven't been hit recently"のチェックを入れられない
ghost shroudもすぐ消費してしまうからacrobatと組み合わせて使うのが良さそう

New Keystone Magebane:
Dexterity provides no inherent bonus to Evasion Rating. You gain a 1% Chance to Suppress Spell Damage per 15 Dexterity.
ここへのアクセスとsuppressとinc evaがどれだけ稼げるかで価値が変わりそう
弓とかでdexがたくさんでもこれを取ったほうが良いパターンがありそう
恩恵の薄いattributeからのボーナスを他のものに変換できるkeystoneはありがたい

Acrobatics:
It no longer has any of it's old properties, but now changes any modifiers to Spell Suppression into Spell Dodge at 50% of it's value. 
The intention is that Acrobatics is the only source in the entire game for Spell Dodge.Spell Dodge is still capped at 75%.
今までの文章が全部書き変わるみたいなのでESとかarmourが減る部分も無くなる?
spell dodgeのソースはこれだけって事だからatziri's stepとかはsuppressionがつくようになりそう

Avoid Damage from Hits:
Vaal Grace no longer has Chance to Dodge Attack Hits or Spell Hits. Instead, it now has +15% Chance to Evade Attack Hits, and “Suppressed Spell Damage dealt to you is Unlucky”.
Change Elusive to provide 15% chance to Avoid Damage from Hits
今までのdodgeだったやつはAvoid Damage from Hitsに変更
変更後のev/dodgeビルドは敵に殴られてみないとわからないけどNGなmap mod増えて脆くなってそう


ES:
Energy Shield provided by base types can now be up to 20% higher.
The Veiled crafted modifier that provided Quality and Strength/Dexterity/Intelligence, no longer provides Quality. 
Instead, it now grants up to 25% chance to Avoid Ignite, Freeze, or Shock, depending on the Attribute.
The Energy from Naught Cluster Jewel Notable Passive Skill now grants +60 to maximum Energy Shield (previously 100).
Added new passives that grant Energy Shield to various locations on the tree that didn't have many Energy Shield passives.
ESもたくさん稼げるようになるけど特化しすぎてる部分はちょっとナーフ
attributeとQが一緒についてたmodからQが消えてそれぞれのattributeに応じたavoid ailmentがつくようになる。strならigniteみたいな感じ?
あとランダムでちょっと強いベースアイテムが落ちるようになる?
diabloにそういう感じのシステムがあるらしいけどよくわからない

Wicked Ward:
Skill no longer grants “50% less Energy Shield Regeneration Rate” or “50% less Maximum total Energy Shield Recovery per Second from Leech”. 
Instead, it now grants “40% less Energy Shield Recharge Rate”. 
rateが悪くなるけど基礎のrecharge量が増えるシステムバフと相殺されて単純にデメリットが消える形になる
使いやすくなるのは間違いないけどちょっと君位置が悪いんだよね
wicked wardに合わせてfaster startとかrateを強化するmodとかpassiveが増える

New Keystone Divine Shield:
Percentage of Total Physical Damage prevented from Hits Recently is Regenerated as Energy Shield per second. 
ジャガノのregenのES版。ESとarmourを積みやすいのはgurdianだけどregenは既にたくさんあるよなあとも思う
ESあるキャラならとりあえず取っとけばよさそう

New Keystone Ghost Dance:
Every 2 seconds, gain a Ghost Shroud, up to a maximum of 3. When Hit, lose a Ghost Shroud and Recover Energy Shield equal to a percentage of your Evasion Rating. Cannot Recover Energy Shield to above Evasion Rating. 
acrobatからless ESの効果が消えるなら使いやすくなる
spell dodgeを取らないとすぐにstackを消費しちゃうから多分そうなるんだとは思う
特にデメリットも無いみたいだしlife extra ESのクラフトとかでちょっとESを添えるだけでも良さそう



Regen
New Keystone Lethe Shade
Take 75% less Damage over Time if you've started taking Damage over Time in the past second. 100% more Duration of Ailments on you.
ailmentは全部無効にしとかないといけないし効果は食らい始めてから一秒なのでちょっと短い
cycloneしてるだけで常時発動できるような楽な仕組みがないと使うことはないかも。仕組みがあっても使わんかも

Add new passive skill clusters to the Shadow area of the Passive Skill Tree, allowing investment in a combination of Life on Hit, Life on Kill and Life Leech. This also includes a source of Maximum total Life Recovery per Second from Life Leech in the Shadow area of the passive tree.
Add new passive skill clusters to the area of the Passive Skill Tree between Shadow and Witch, allowing investment in Life on Kill and recouping a portion of damage taken as Life.
shadowとwitchはlife回復の手段が乏しいからと色々増えるらしい
確かに"life回復"って面では乏しいけど君等ESがあるじゃんとも思った

New Suffix modifiers have been added to all Armour-based Gloves, Helmets and Boots that provide increased Life Regeneration Rate.
Remove various sources of Life Regeneration per Endurance Charge or lower their values, review effects that give Life Recovery Rate and high values of Life Regeneration. 
Add new passives in the Strength area of the tree that grant Life Regeneration and one source of increased Life Regeneration Rate.
アーマーが混じってる装備にregen rateが追加、持ってるECの数から得られるregenが弱くなる
代わりにrecovery rateが得られるpassiveが追加される。Inqが嬉しそうにしてる


block/shield
New Keystone Versatile Combatant
Grants +2% Chance to Block Spell Damage for each 1% Overcapped Chance to Block Attack Damage. Also grants -25% to maximum Chance to Block Attack Damage, and -25% to maximum Chance to Block Spell Damage. 
75%のattack blockがある状態でこれを取ると上限が50%になって25%がOvercapする
1%で2% spell blockが貰えるから50/50のblockになるということらしい
比較的稼ぎやすいattack blockを倍の効率でspell blockに変換できるのは結構つよい
gladにはblock luckyのnotableが追加されてこれを取っても実質75/75にできるみたい

More access to Spell Block has been added between the Templar and Witch sections of the Passive Skill Tree.
The Suffix modifiers that grant Attack Block and Spell Block on Shields have been improved, and new tiers have been added. These now grant up to 16% Attack Block and 15% Spell Block respectively at the highest tier.
Armour-based Shields can all now roll up to 100 Life gained on Block. 
Evasion-based Shields can now roll high values of a chance to Suppress Spell Damage taken, up to 34% at its highest tier.
Energy Shield-based Shields can now roll higher values of Faster Start of Energy Shield Recharge, up to 66% at its highest tier.
spell blockをpassiveや盾から得やすくなって盾っぽくないmodは消えてそれっぽいmodが増える

Tempest Shield:
reworked to become a 25% Reservation Effect that provides a large amount of Spell Block as well as an Immunity to Shock.
reserveするようになったから短いCDも発生してこれを連打してOoSを起動するビルドは無理になるかも

Fortify:
based on Melee Damage dealt, so that tiny little Melee Damage Hits don't provide a full strength Fortify. 
関連アイテムに"per Fortification”って表記があるからスタック制になるのかな?
まだよくわからん



Auras and other Reservation Effects
Purity of Elements:
Aura now grants “You and nearby Allies are Immune to all Elemental Ailments”
Now has a Reservation of 50%
reserveが増えたけど効果がめちゃめちゃ強い
限定的ながらもeffectとかdurationがついたailmentを飛ばしてくるボスがいるし床もあるしImmuneになれるのはありがたい
霧の敵がsapだのbrittleだのを付けてくる事考えてもigniteとかに限定されてなくて良い
raiderじゃないならこれ張ってflaskとか装備のsuffixをダメージに回したほうが楽だと思う

Reservation Efficiency:
Modifiers to Reservation have been replaced with Reservation Efficiency. Reservation Efficiency works by dividing the cost of the Reservation Effect: 100% increased Reservation Efficiency would halve the cost of all Auras. 50% Reservation Efficiency cuts down costs enough to let you reserve an additional 50% Reservation Aura.

Notable passive skills granted by cluster jewels that previously granted reduced reservation of a specific aura now grant 60% increased mana reservation efficiency of that skill for auras that have 50% base reservation.
Enchantments for skills that have 50% base reservation now grant 30% increased mana reservation efficiency.
Essence Worm now grants 80% reduced Reservation Efficiency.
Prism Guardian now grants “Socketed Gems have 30% increased Reservation Efficiency”, instead of “Socketed Gems have 25% reduced Reservation”.
新旧を比較したグラフを見るとreserve減を積めなかったビルドほどありがたくて
今の環境で50%以上積んでたビルドでは貼れるオーラが減ることになる
Efficiencyも100%を超えると前のシステムよりも軽減率が悪くなるからほどほどが良いらしい
頭エンチャとかcluster notableは強化されるけどその他のreserve関連の装備はそれ単体で見ると軽減率が下がることになる

The Aura Cluster Jewel type can now be found on Small Cluster Jewels
Cluster Jewel Notable Passive Skills have all had Aura Effect removed.
Cluster Jewel Notable Passives that grant reduced Reservation to specific Auras instead now grant high amounts of Reservation Efficiency to that Aura, as well as improving the secondary bonus that notable gave.
Added Cluster Jewel Notable Passives that grant high amounts of Reservation. Efficiency to specific Auras
For example: Zealotry has 60% increased Reservation Efficiency, and 10% increased Effect of Consecrated Ground you Create.
auraのclusterはsmallになってeffectは削除。自分だけに効果があるものが例外的に生存
特定のauraに影響するものはefficiencyと二次効果がついて、元々それがあったのは強化される
zealotryのを取った場合reserveが32%になって0.6%regenと5%curse軽減が床から追加で貰える
clusterを使ってるとは言え2ptで得られる効果としては大きいと思う



Curses
Cluster Jewel Notable:
Evil Eye, Whispers of Death, and Dark Discourse Cluster have been reworked as new Curse themed Notable Passives. 
Lord of Drought, Blizzard Caller, Tempt the Storm, Misery Everlasting, and Exploit Weakness all now grant 40% increased Curse Effect of specific Curses (previously 25%).
The Curse Cluster Jewel type can now be found on Small Cluster Jewels
curseもsmallになって全部のcurseを強化してたnotableは普通のpassive treeへ
今まで無かったものを含めて特定の呪いを強化するnotableはバフされる
auraもそうだけどmediumだとちょうどいいサイズで積みやすくて良かった。smallだと使用頻度は減りそう

Doedre’s Skin:
now grants “Hexes from Socketed Skills can apply 5 additional Curses”, it previously granted “Hexes from Socketed Skills ignore Curse Limit” (this is so Replica Doedre’s Damning has some downside with using it). 
Now grants “20% less Effect of your Curses” for all Skills. 
The Summon Doedre’s Effigy Skill now has a short Cast Time, and now has a Mana cost.
Replica Doedre’s Damningとのズルが許されなくなりcurseの効果が減ってinstantでなくなってmanaも要求してくる
これ使ったビルド考えたんだけどinstantじゃなくなるのダルいな~



Elemental Damage over Time
Elemental Overload:
now gives more Hit and Ailment Elemental Damage to "skills" if they crit in the last 8 seconds. 
Elemental Equilibrium:
now applies 25% Exposure of the Elements not Hit with, removing Exposure of the Elements you Hit with.
fireとかcoldのdotはこの2つのkeystoneに頼りすぎてたからここのパワーを落としてgem自体を強くする方針らしい
EOはcrit取ったスキルに紐付いてmoreが入るから他でcrit取っても意味なくなる
その補填も込みでgemのdot部分のダメージは大体6割くらい上がってて、装備等でdot multiを稼ぎやすくなる
頑張れば以前と張り合えそうだけど、元々そんなに強くない印象だしあんまりやったこと無いからよくわからない
actでめっちゃ強くて次のパッチで低レベル時をナーフされたりしそう

Ignite:
Player Ignite now inherently deals 150% more Damage than before (previously 50% of base Damage over 4 seconds, now 125% of base Damage over 4 seconds).
igniteはシステム的に強くなる、poisonと違ってプレイヤーのだけっぽい表記
その分ailment damageにmoreがかかってるようなgemはその部分が削除される
参照する基礎ダメージの値が大きくなるからlightningでigniteして良いロールで着火できると強いと思う
旧poison gemみたいにcritで入ったailmentを強くする要素はちょくちょくあるからcritでやるigniteも悪くないかもしれん



たくさんpoeの英単語見てるとリーグ開始まであと3日かなみたいな気分になるけどあと二週間もあるんだなあ

終わり

0 件のコメント:

コメントを投稿