2024/11/30

PoE1→PoE2の変更点

基本的にここからのコピペです
あ、そうなんの?みたいな部分を抜粋します。公式discordからの引用もあります
アーリー実装時にどうなってるかは不確実です。poe2db等からのネタバレを含みます

Gameplay mechanics
Dodge roll: Players will have access to a dodge roll at all times, using the spacebar button by default.
It has no cooldown or other limitations and can be further modified via the passive tree.
The start of the roll animation avoids projectiles and attacks, and can be used to cancel almost any animation except another roll.
Rolling covers more initial distance but overall travels the same distance as walking.
Roll speed is affected by movement speed. Rolling while transformed will morph you out of the transformation, though there will be ways to prevent that.
ドッジロールが追加されます。デフォはスペースバー
トータルの移動速度は普通に歩いた場合と一緒で前半は早く、後半は遅く動く。パッシブや装備でmodできる
発言者はGGGの人
前半部分に無敵(ドッジ)時間がありmelee strikeとprojectileを避けられる
後半部分では普通に攻撃に当たるし前半でもAoEだったら避けられない
ドッジロール中はプレイヤーのヒットボックスがちょっと小さくなる

Enemy skills no longer have a distinction between attacks and spells.
To ensure visual clarity, players won't have to guess what is a spell and what is an attack.
As a result, all monster skills are affected by evasion and accuracy, and spell suppression no longer exists.
敵の攻撃からスペルかアタックかという概念が消える。スペサプも消える
上で言及するようにstrikeかprojectileかAoEかという違いは残っていて、evasionとaccuracyもある
自分のevaを上げる事でAoE以外なら避けられる
keystoneを取ればAoEも避けられる

Spirit
Spirit: A new resource called Spirit is added in addition to Life and Mana. Spirit is used to reserve skills with persistent effects like buffs and auras, upkeep permanent minions, and enable trigger meta gems.
Spirit can be increased through story boss rewards, modifiers, and sceptres.
Spiritというリザーブ専用のあらたなリソースが追加されて、装備やパッシブで増やすことができる
常駐するバフやミニオンはspiritを使う、raise spectreはミニオンの能力に基づいて使用量が変わる

Crowd control: Crowd control effects such as freeze and stun now "build up" if not immediately applied, allowing them to affect bosses at a certain threshold.
Bosses become resistant to crowd control for a period after it wears off.
敵に対してのCCは"build up"していき、その一発でstunしなくてもstun閾値を超えた攻撃を与えていたらやがてスタンする
stunには今あるようなstunとbuild upすることで起きるheavy stunと2種類ある
coldで与えられるfreezeとlightningで与えられるelectrocuteがある
stunはphysicalで起きやすくeleでは起きにくい(ソース紛失)

Death
Dying in the campaign does not lose experience.
Bosses are typically preceded by checkpoints. Dying to a boss resets it, preventing corpse rushing.
Logging out or disconnecting gives you the option to return as it was left in or return to town when reconnecting.
Dead party members can be revived by channelling over them for a few seconds.
アクト中はデスペナ無し、ゾンビアタック不可。
DCあるいはログアウトした場合はその場で復帰可、パーティ中は死んだ人をリバイブできる

Combat
Skills now can inherently turn mid-animation, with a wider angle of turning for skills with longer animation times. 
Bow skills can be used while moving, with an inherent movement speed penalty.
You can move while using ranged attacks or casting certain spells at reduced speed.
スキルのアニメーション中に方向転換や移動が可能になる。msのペナルティはつく

Mana cost is spent throughout the skill instead of on use; cancelling the skill or getting stunned will not consume mana. Most skills can be cancelled, with dodge roll forcibly cancelling most skills.
スキルの発動時ではなく全体を通してマナが消費される、途中ロールすることでキャンセル可

Bleeding and Poison bypass energy shield.
bleedとpoisonはESを貫通する

Chaos damage no longer bypasses energy shield, but instead removes twice as much energy shield
chaosダメージはESに対して2倍の効果

Marks are no longer considered to be curses. As a result, there is no longer a distinction between Hex and Mark curses, and Hex curses are now simply referred to as curses. Marks now also have a limited duration.
markはcurseから分離してdurationが生まれる

Projectiles are affected by gravity. Projectiles lose vertical height as they travel further, reducing off-screening from projectiles.
projectileは重力の影響を受けて遠くへ飛ぶごとに高度を失っていく

Some skills can break armour, reducing it by a flat amount. Some skills also have effects that trigger against targets that have their armour fully broken
armour値をフラットで減らしていくスキルや、0の相手により強い効果を持つスキルが有る

Traps have been completely overhauled and are no longer considered attacks or spells, dealing a separate damage type - "trap damage".
Additionally, traps now require a "trap" weapon type, which determines Trap Trigger Delay and Detonation Type (e.g. Proximity (trap playstyle) or Manual (mine playstyle)).
トラップはリワークされてattackでもspellでもないtrap damageでmodされる
daggerやwandではなくtrap用の武器種があり、ベースで近づくと発動したり自分で爆破できたりとスタイルが変わる

Poison no longer stacks. Units afflicted with poison have a green life bar.
ポイズンはスタックしなくなる

Larger bosses are more mobile because they can have multiple hitboxes, unlike the limit of 1 in PoE1.
デカいボスはよく動く代わりにヒットボックスを複数持つ

Stats
Ailment chance is now based on the damage dealt by the hit which applied it. Critical strikes no longer guarantee applying elemental ailments.
critしてもailmentの発生は保証されなくなり、hitダメージの大きさに依ってchanceが決まる
igniteやshockは閾値の100%にあたるダメージを与えることで25%で発生する。400%で100%
critによって伸びたダメージでigniteダメージもその分伸びる

Accuracy/chance to hit now is dependent on enemy distance, with melee builds requiring less accuracy than ranged ones.
遠くの敵相手には命中率が下がる

Charges do not grant inherent bonuses and instead are used to empower skills which spend them. Skills that spend charges cannot grant charges.
チャージはグローバルなバフではなく特定のスキルを強化するためのリソースとなる。消費したスキルでは獲得不可

Culling strike kills normal, magic, rare, and unique enemies at 30%, 20%, 10%, and 5% life respectively.
cullingは敵のレア度によって閾値が変わる

Conversion now only scales by the final damage type, and does not remember converted damage types. (e.g. 100% Physical to Cold no longer scales with Physical).
ダメージを変換すると変換前の属性を強化しても意味がない。ラスエポ方式

Leech is simplified without having various caps, simply leeching a percentage of damage dealt, and instead enemies have leech reduction based on monster level.
敵にleech耐性みたいな要素は生まれるけどややこしいリーチの仕組みが簡単になる
前の話ではインスタンスは1つで基礎1秒って感じだった

Attributes provide more stats per point compared to PoE1 and affect how many support gems of their respective colour you can have socketed.
%esとかの効果はなくなるけど1strで2life貰えたり強くなる部分もある
5dex積むと緑サポジェムを1個増やせたりという役割もある

Miscellaneous
Support for optional WASD movement
wasdで移動可能となるオプション追加
アーリー開始時点にはないけどコントローラーとキーボードのシームレスな移行も実装予定

The game can be paused while playing solo. You can hover the mouse over enemies and status icons to check their infos while paused.[6
Other players in the party can unpause the game. Opening the passive tree automatically pauses the game.
ソロプレイ中はゲームをポーズして敵のスタッツや自分のデバフを確認可能

Ascendancies
Each base class has three Ascendancy classes to choose from, resulting in 36 Ascendancy classes.
アセンダンシーは計36、次はdruidとhuntlessが追加予定

Skills

Most attack skills are now weapon specific, sometimes with added distinction between one and two-handed versions or dual wielding.
Dual wielding is more restrictive and most skills will not allow you to use it while wielding two different weapon types.
Certain weapon types cannot be dual wielded at all. Unarmed skills are present in this game.

多くの場合で攻撃スキルは武器種固有のものになる

Skills now have independently selectable advanced settings, such as Attack in Place and targeting options like minion/totem aggression.

attack in placeにするかどうかとかを個別に設定できる

Skills do not have to come from a skill gem in order to have support gems socketed.
Default Attack and skills granted by items or Ascendancy passives can be socketed with support gems.

Skills granted by ascendancy classes or items will now scale with skill levels based on the character's progression rather than be granted at an arbitrary specific level.[7]

アイテムやアセンダンシーから生えてくるスキルはサポート可
そのスキルレベルはキャラレベルで勝手にスケールしていく

Certain minions can be mounted, allowing you to ride them and attack while moving at faster speeds, but taking heavy damage while mounting will leave your character stunned.

騎乗可能なミニオンを召喚できる、Rhoaに乗るとASが伸びる

Skill gems & sockets
Items no longer contain sockets. Instead, the gem menu contains 9 slots for skill gems or meta gems.
デフォのメイン・メタスキルは9個

Socket number: Skill gems now drop with a variable amount of sockets, up to 5 (for a 6-linked skill). Skill gems have at minimum 2 sockets, and can be upgraded to 3, 4, or 5 sockets deterministically with three tiers of Jeweller's Orbs.
スキルジェムにはソケットがついた状態でドロップし、最低2で最高5まで
jeweller's orbで確定的にソケットの数を変更できる。chromaとかfuseは無い

Meta gems: Meta gems are special types of skill gems that can be supported by both support gems and other skill gems. Meta gems can trigger skills or provide more complex effects.[9]
Most trigger meta gems activate the supported gems when you fulfill the condition enough times.
バフ・トリガー系のジェムはspiritをリザーブするmeta gemというカテゴリに入る

Gem levels: Gems no longer gain experience from killing monsters, and are instead leveled by using Uncut Gems. 
Existing skill gems can be upgraded to the Uncut Gem's level. Support gems do not have levels.
ジェムレベルはuncut gemを使うことでのみ引き上げられる。サポジェムはlv1のみ

Equipment

Weapons and armour have stronger stat and visual identity within their archetypes.
Base items are now consistently visually themed around their drop locations in the Acts, and can only be purchased from related themed vendors.
Additionally, the name of base-type items are consistent between each attribute combination.
Most weapon categories that have generic implicits on all base types no longer do, making room for more interesting implicit modifiers.

  • Magical weapons, such as Staves, Wands, and Sceptres, do not have attack stats. They grant a skill as an implicit in place of the weapon's default attack.
  • Sceptres grant base Spirit and roll minion and aura-based modifiers. They can be equipped off-hand with a wand, but can't be dual-wielded.
  • Quarterstaves replace Warstaves and are completely separate from Staves. Many unarmed skills can be used while wielding a quarterstaff, though they don't scale with the weapon's damage.
  • Daggers are purely attack themed, and can roll around 15% base critical chance.
武器ごとに特色が出るような暗黙がついてる
spirit系modがロールされるsceptreはオフハンドにwandは持てるけどsceptre-sceptreの二刀流は出来ない

The amount of items that drop in Path of Exile 2 is significantly lower than in the first game, but have better rolls on average to compensate.
ドロップするアイテム量は少ないけど質はいい

Flasks

The flask system has been significantly reworked. Each player can have only one life and mana flask equipped at a time.
Utility flasks are not in the game.
Instead, players can equip Charms that provide conditionally triggered effects that grant protection against ailments and debuffs.
Belts can have modifiers that grant additional charm slots.

flaskはlifeとmanaが一本ずつ、utilityは無し。charmでトリガー可能

Itemization
Vendors now sell significantly more magic and rare items, and the modifier pools on items have been updated to make relevant stats more common.
Items can be either sold for Gold or disenchanted for Transmutation or Alchemy Shards. Rare currency items like Exalted Orbs are much more common in PoE2.
ベンダーがいいものを売るようになってexaがpoe1よりコモンなアイテムになる

  • Orb of Alteration and Orb of Scouring have been removed from the game.
  • Items upgraded with an Orb of Transmutation or Orb of Alchemy will always have one or four affixes, respectively.
  • Chaos Orb now removes one random modifier and then adds a new random modifier, similar to Harvest Craft behaviour.
  • Essences upgrade an item's rarity and add a mod of the specified type to it.
  • Omens can be used in conjunction with crafting currencies to selectively add or remove affixes like Eldritch currency items.
altとscourが削除、chaosはremove/addの効果に


あんまり関係ない話
動画の2:13:40からclick移動とwasd移動について喋ってる
wasdに強制されることはなく、開発者も最初はwasdの人がいたけどクリック移動に戻ったみたいなことを言ってる
octavitanはずっとクリック移動だねみたいな話もしてる
ビルドというかメインスキルに依ってwasdの方が便利なパターンもあるけど個人の好みで落ち着きそう
キャラごとにwasdかクリックかの設定が残るようなシステムだとありがたい

The G.O.A.T
EAのアナウンスがされてこの一週間でredditがGGGの行動全てに中指を立てるスラム街から遠足前の幼稚園になっている
半年前にPoE2楽しみだなあと書き込めば逆張りクソオタクとしてバチボコにdownvote入れられてただろう
実際トレーラーはよく出来てて面白そうだったけど、この音速手のひら返しは前のpoeから間空いてると言うのがデカいと思う
2~3ヶ月の間ビタミンPを摂取できてなかった欠食児童たちの脳髄にガツンと響いたに違いない
ソクラテスも「空腹が最上のソース」って言ったらしいし
歯応えや喉越しまではわからんけど間違いなくpoeの味がするもの出てきそうなら興奮するのも致し方ないかもしれん

βでやりたいクラス
ここまでdbとか色々見といてアレだけど始まったら情報は集めずに全アセンダンシー触っていきたい
ウォリアー派生とか全く興味わかないから逆に今触らないと正式入っても触ることなさそうだし
とはいえ弱いビルドでプレイするとゲーム体験が悪くなるので最初はサモナーでお茶を濁そうと思う


終わり

6 件のコメント:

  1. クラフト関連未知数だけどaltとscourなくなったら最強の武具できなくなるのかな。

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    1. altとscourよりharvestとクラフトベンチがない事がクラフト難易度に大きな影響を与えると思います
      preなりsuffなりを作ったとしてそこから先の手段がomen使って祈るしかないとなると大変そうです

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  2. >最初はサモナーでお茶を濁そうと思う
    本当にこれですよね...私も育成はサモナーでやって、装備揃ったらMoMクリ型ブラッドメイジでいこうと思います。変身も強そうですが...

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    1. auraにspirit割けなくなるけどマナ消費なしにミニオン再召喚できるからサモナーは楽そうなんですよね
      Demon Formもロマンありますがどのくらいダメージ増えるのかとか維持の大変さがわかんないので初手で決め打ちするにはちょっと怖い

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  3. bleedとpoisonはESを貫通するってあるけど、CIの場合も貫通するのかな?

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    1. bleedはlifeにダメージを与えたhitじゃないと発生しなくてCIだと実質bleed無効になるみたいです
      そうなるとプレイヤーがbleedビルドする場合extra ESのmap modとかボスいたら地獄になりそうなんですが
      bleedビルドは強すぎてクローズドβの何回もナーフされたらしいんで多分うまいこと調整されてるんだと思います

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